Tesla killer

De to ordene nevnes rett som det er i både norsk og utenlandsk biljournalisime.

Jeg personlig synes det er kjempebra og ønsker denne konkurransen mer enn velkommen.

Min mening er at Tesla er den beste elbilen som finnes på markedet i dag og føler meg således priviligert i forhold til å eie en selv om det her i Norge har blitt like vanlig som å se en Volkswagen langs veien,  og salgsmessig siste året så kan en nærmest si at det har blitt den nye folkevogna.

Og hvorfor skulle den ikke være det, den er romslig,  har plass til familie og bagasje og har du Model X så drar den campingvogna di dit du skal.
Joda, den koster litt men Model S med minste batteripakke som vi har (som forøvrig holder i lange baner) koster ikke mer enn en godt utstyrt Volkswagen Passat eller Sharan.
Og da har vi ikke begynt å regne på besparelser som kommer i etterkant engang.

Det er jo gjerne sånn med elbil, du betaler en sum med en gang,  deretter er det ren besparelse hele veien.

Men tilbake til saken, Tesla killere.

Her legges det jo til rette, ikke bare fra bilfabrikantene, men fra biljournalistene også at de ikke bare har noe som kan matche Tesla men slå de også.

Tesla selv påstår at de ønsker konkurranse velkommen og har visstnok "åpne" patenter slik at andre kan benytte seg av enkeltkomponentet om det ønskes.

Jeg vil si at det er en klar oppfordring til bilverdenen og flere og flere slenger seg på elbilbølgen.

At Volvo feks sier at de vil være helelektrisk innen 2025 sier jo en hel del.

Siste Teslakilleren hørte jeg om i går, da Kalashnikov viste en prototype som kunne konkurrere med Tesla.
Tallene derimot viste at de lå langt unna. Utseendemessig må jeg innrømme at jeg hadde sansen, klassisk utseende finner en veteranbilentusiast som meg spennende.

En langt mer tilsynelatende særiøs konkurrent er Audi med sin elbil.
Tallenes tale har likevel vært svært uklare og personlig kjente jeg på en viss skepsis når Audi ble spurt om hengerfeste.
Uttalen skal ha vært at hengerfeste på elbil var en dårlig ide og viste til en test de skulle ha tatt med Model X og campingvogn over alpene.

Uten å kjenne alt for bra til selve testen så vil jeg si følgende.
Elbil og campingbil sluker pr. i dag strøm, og at det da går unna med strømmen over alpene bør ikke være noen overraskelse.
Model X trekker stor vekt men rekkevidden er ikke stor med hengervekt.
At da Audi tester dette og trekker slutningen om at det er en dårlig ide med hengerfeste på elbil virker på meg som et forsøk på å fortsette fossilsalget som tross alt er mer lukrativt.
Hadde det vært noe tak i næringen så hadde de sagt, konkurrenten vår har for dårlige tall i forhold til trekking med hengerfeste. Vi derimot, skal gjøre vårt for å slå de og vise at vi kan dette bedre.

Det gjør de ikke, de dilter bare tilsynelatende i hælene for å følge noenlunde etter.

Min spådom er: Bilfronten vil bli det Nokia en gang opplevde, de hang ikke med der andre kom med smarttelefoner, undervurderte hva kundene ville ha og gikk på en stjernesmell.

At Tesla har sine produkter med din komfort og rekkevidde, kombinert med sine ladere som ligger som teppebombet igjennom USA og Europa og "lysår" foran sine konkurrenter mener jeg gjør denne tross alt vesle bilfabrikanten til en svært spennende aktør som konkurrentene bør se opp for og ta utfordringene fortløpende hvis de vil henge med.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hvor mange hestekrefter har Tesla Model S75D?

Uoriginale felger

Prøvekjøring av Tesla Model X