Uoriginale felger
Etter en drøy måned med ny bil så var tiden allerede inne for å skifte til vinterdekk. Vi hadde hørt at Tesla kunne være vanskelige å ha med å gjøre hvis en kjøpte uoriginale felger men vi valgte likevel å velge Dekklåven på Furnes.
Vi hadde uansett tenkt til å holde oss innenfor originale spesifikasjoner og anså derfor dette som uproblematisk.
Grunnen for valget var for oss enkelt:
- De kunne tilby Nokian Hakkapellitta 9, Tesla selv hadde bare 7.
- Felgene var langt stiligere å se på.
- Prisen var en god slump billigere.
Vi bestiller time og jobben var gjort på et blunk. De har svært trivelig betjening og kaffen sto klar på kanna imens vi ventet.
Jeg drar etter skifte hjem, det er litt uvant å ha på piggdekk og det er ingen tvil om at det bråker litt mer. Vi er vant med piggdekk begge to og det var dette vi foretrakk da den både skal brukes på alskens føre i Hedmark og over fjellet på vei til Trønderlag.
Samtidig så var det pigg som var anbefalt på så tung bil fra Dekklåven`s side.
Når jeg skulle rygge inn i garasjen derimot så dukket det opp en ulyd, selv med små rattutslag så skrapte dekket borti hjulbuen..
Vi kontakter derfor Dekklåven igjen og når de får snakket litt sammen så erindrer de at de har opplevd det tidligere med piggdekk, og at det er så trangt at det er nok med de små piggene til at det skraper borti.
De anbefaler derfor å prøve piggfritt og vi går med på dette.
I mellomtiden skriver vi litt på internett og spør om noen har opplevd det samme. Det er en del som har det og anbefalingene er mange. Noen anbefaler å bare varme opp hjulbuen med varmepistol og flytte litt på innerskjermen og andre igjen anbefaler å sjekke hjulstilling.
Siden bilen er nesten ny så er det selvfølgelig uaktuelt å røre bilen selv så dette blir i såfall en sak for Tesla.
Etter litt tips og forhøring om innpress og bredde samt et par samtaler med Dekklåven så bestemmer vi oss for å opprettholde timeavtalen på dekkskift til piggfritt. De hadde imens jeg hadde de på tråden en annen Model s inne for dekkskift og de skulle da se om det ble samme problemet på den.
Der var det ingen problemer. Det ble da åpenbart at feilen lå hos Tesla.
Vi drar til Tesla og spør om de kan se på hjulbuene. Det er blankt Nei!
Kun pga uoriginale felger.
Tenk derfor nøye over hva du ønsker å gå for på dekk og felg valg.
Det finnes mye fint som frister der ute men det er utrolig kjedelig hvis ikke verkstedet vil ta inn bilen pga det.
Jeg for min del kan ikke ha det slik at jeg risikerer å miste garanti eller å måtte bytte dekk for å få Teslaen innenfor forhandlerens vegger.
Vi hadde uansett tenkt til å holde oss innenfor originale spesifikasjoner og anså derfor dette som uproblematisk.
Grunnen for valget var for oss enkelt:
- De kunne tilby Nokian Hakkapellitta 9, Tesla selv hadde bare 7.
- Felgene var langt stiligere å se på.
- Prisen var en god slump billigere.
Vi bestiller time og jobben var gjort på et blunk. De har svært trivelig betjening og kaffen sto klar på kanna imens vi ventet.
Jeg drar etter skifte hjem, det er litt uvant å ha på piggdekk og det er ingen tvil om at det bråker litt mer. Vi er vant med piggdekk begge to og det var dette vi foretrakk da den både skal brukes på alskens føre i Hedmark og over fjellet på vei til Trønderlag.
Samtidig så var det pigg som var anbefalt på så tung bil fra Dekklåven`s side.
Når jeg skulle rygge inn i garasjen derimot så dukket det opp en ulyd, selv med små rattutslag så skrapte dekket borti hjulbuen..
Vi kontakter derfor Dekklåven igjen og når de får snakket litt sammen så erindrer de at de har opplevd det tidligere med piggdekk, og at det er så trangt at det er nok med de små piggene til at det skraper borti.
De anbefaler derfor å prøve piggfritt og vi går med på dette.
I mellomtiden skriver vi litt på internett og spør om noen har opplevd det samme. Det er en del som har det og anbefalingene er mange. Noen anbefaler å bare varme opp hjulbuen med varmepistol og flytte litt på innerskjermen og andre igjen anbefaler å sjekke hjulstilling.
Siden bilen er nesten ny så er det selvfølgelig uaktuelt å røre bilen selv så dette blir i såfall en sak for Tesla.
Etter litt tips og forhøring om innpress og bredde samt et par samtaler med Dekklåven så bestemmer vi oss for å opprettholde timeavtalen på dekkskift til piggfritt. De hadde imens jeg hadde de på tråden en annen Model s inne for dekkskift og de skulle da se om det ble samme problemet på den.
Der var det ingen problemer. Det ble da åpenbart at feilen lå hos Tesla.
Vi drar til Tesla og spør om de kan se på hjulbuene. Det er blankt Nei!
Kun pga uoriginale felger.
Tenk derfor nøye over hva du ønsker å gå for på dekk og felg valg.
Det finnes mye fint som frister der ute men det er utrolig kjedelig hvis ikke verkstedet vil ta inn bilen pga det.
Jeg for min del kan ikke ha det slik at jeg risikerer å miste garanti eller å måtte bytte dekk for å få Teslaen innenfor forhandlerens vegger.
Kommentarer
Legg inn en kommentar