Biltur første juledag.
Som skiftarbeider så må en påregne å jobbe når mange andre har fri.
En slik dag var 1.juledag hvor jeg jobbet tidlig.
Siden jeg jobber i jernbanen så dagpendler jeg mellom Hamar og Oslo og det er derfor ikke oe særlig behov for bilkjøring til jobb.
1.Juledag derimot går det lite tog om morgenen og bilen ble derfor alternativet.
Jeg startet å lade full bilen dagen i forveien og den var fulladet en halv time før jeg dro på jobb.
Med tanke på oppvarmet batteri før turen så var dette halvdårlig timing men brydde meg lite om det da gps viste at jeg ville fint komme tur/retur.
Med lite trafikk på veien så ble det likevel ikke lett å spare på denne strømmen og jeg lot meg friste til å dra på litt innover. Akselerasjonen i Tesla er intet mindre enn imponerende og svært morsomt, selv i allerede bra hastigheter.
Jeg ankom derfor Oslo med 49% igjen på batteriet. Antall km før start var i utgangspunktet 388.
Planen var å la bilen og dens oppgraderte autopilot ta seg av kjøringen på vei innover da jeg syntes at det funket svært bra forrige gang.
I dag var det derimot ikke like imponerende. Bilen går å styrer frem og tilbake hele tiden og i bra fart på E6 blir dette for ubehagelig selv om jeg gjerne ønsker å bruke det.
Det kommer også til stadighet opp varsel om å holde på rattet og en gang skrur det seg rett og slett bare av og varselet Aborting autopilot kommer opp.
Slaps og snødekte veilinjer har nok mye av skylden for dette så jeg vil definitivt prøve dette igjen.
Det mest ubehagelige syntes jeg likevel nå som tidligere var ved midtdeleren rett før 2-feltsvei etter rasteplass Kolomoen sydgående. Der styrer autopiloten brått mot midtdeleren og skiltet som står der og en får følelsen av at bilen vil bevisst kjøre på den. Den kan med fordel lære seg den biten av veien bedre.
Superladeren på Nebbenes får nok et raskt besøk av meg på vei hjem. Her ar det forøvrig ingen biler idet jeg passerer på vei sørover denne morgenen.
En slik dag var 1.juledag hvor jeg jobbet tidlig.
Siden jeg jobber i jernbanen så dagpendler jeg mellom Hamar og Oslo og det er derfor ikke oe særlig behov for bilkjøring til jobb.
1.Juledag derimot går det lite tog om morgenen og bilen ble derfor alternativet.
Jeg startet å lade full bilen dagen i forveien og den var fulladet en halv time før jeg dro på jobb.
Med tanke på oppvarmet batteri før turen så var dette halvdårlig timing men brydde meg lite om det da gps viste at jeg ville fint komme tur/retur.
Med lite trafikk på veien så ble det likevel ikke lett å spare på denne strømmen og jeg lot meg friste til å dra på litt innover. Akselerasjonen i Tesla er intet mindre enn imponerende og svært morsomt, selv i allerede bra hastigheter.
Jeg ankom derfor Oslo med 49% igjen på batteriet. Antall km før start var i utgangspunktet 388.
Planen var å la bilen og dens oppgraderte autopilot ta seg av kjøringen på vei innover da jeg syntes at det funket svært bra forrige gang.
I dag var det derimot ikke like imponerende. Bilen går å styrer frem og tilbake hele tiden og i bra fart på E6 blir dette for ubehagelig selv om jeg gjerne ønsker å bruke det.
Det kommer også til stadighet opp varsel om å holde på rattet og en gang skrur det seg rett og slett bare av og varselet Aborting autopilot kommer opp.
Slaps og snødekte veilinjer har nok mye av skylden for dette så jeg vil definitivt prøve dette igjen.
Det mest ubehagelige syntes jeg likevel nå som tidligere var ved midtdeleren rett før 2-feltsvei etter rasteplass Kolomoen sydgående. Der styrer autopiloten brått mot midtdeleren og skiltet som står der og en får følelsen av at bilen vil bevisst kjøre på den. Den kan med fordel lære seg den biten av veien bedre.
Superladeren på Nebbenes får nok et raskt besøk av meg på vei hjem. Her ar det forøvrig ingen biler idet jeg passerer på vei sørover denne morgenen.
Kommentarer
Legg inn en kommentar