Skikkelig snøvær. Hvilken bil tar vi?
Vi har i dag 2 firehjulsstrekkere.
Den ene er en 2017 Tesla Model S 75D som vi har piggfritt på.
Den andre er en 2010 Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D 156 HK Instyle+ Automat 4WD 7 seter med piggdekk.
Men hvilken bil tar en i bruk hvis det skulle bli et skikkelig ruskevær vinterstid. Et vær som kanskje gjør at mange andre velger å parkere bilen.
Jeg har kjørt fra Hamar og opp til hytta vi hadde i Engerdal i slikt vær med Mitsubishien før vi fikk Teslaen.
Da kom snøen så tett og så lenge at brøytebilene ikke rakk å ta det unna.
På turen måtte vi stoppe 4-5 ganger før å ta is av vindusviskerne som vi var helt avhengig av.
Vi passerte biler i 90-sonen som kjørte i 30 km/t før Trysil og etter Trysil så var sulten så dårlig at vi ikke så svingene før vi var inne i de.
Snøen kjente vi dunket oppunder gulvet mesteparten av turen og en tur som ordinært tar 2 timer tok denne gangen 4 timer.
Og vi kjørte langt fortere enn mange andre.
Den gangen var jeg kjempeglad for at jeg hadde akkurat den bilen. Og jeg har ikke hatt antydning til å stå fast en eneste gang ellers heller.
I dag er jeg mer usikker på hva jeg hadde brukt.
Firehjulsstrekken på Tesla er garantert mye bedre. Leser også at folk opplever at bilen bare "sluker" underlaget med slaps og snø og sitter som klistret.
Den har i tillegg varme i alle setene, oppvarmede vindusspylerdyser, varme i ratt og vindusviskere med avrimingsfunksjon.
Dette er utstyr som jeg nok fort blir glad i.
Muligheten for å forvarme bilen via appen er også gull verdt.
I så godt som alle tilfeller hadde jeg nok gått for Teslaen og gleder meg til å få testet den utover vinteren.
Eneste tilfellene jeg kanskje velger Mitsubishien istedenfor er hvis det kan være en reel sjanse for å kunne kjøre i stykker bilen på sånt føre. Da er det bedre med en eldre bil som det ikke er sååå farlig med om det skulle skje noe.
Frontleppa på Model S f.eks er lav så her kan det nok fort bli merker hvis den møter mye snø.
Mitsubishien føles litt mer "traktor" og den vil stort sett alltid føles som et sikkert kort på vinterføre. Den er høyere, tåler litt juling og skulle det skje noe så er det ikke sååå krise som jeg hadde følt at det hadde blitt med Teslaen.
Men sånn vær møter en jo ytterst sjelden.
I alle andre tilfeller blir det Teslaen, med et stort smil :-)
Den ene er en 2017 Tesla Model S 75D som vi har piggfritt på.
Den andre er en 2010 Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D 156 HK Instyle+ Automat 4WD 7 seter med piggdekk.
Men hvilken bil tar en i bruk hvis det skulle bli et skikkelig ruskevær vinterstid. Et vær som kanskje gjør at mange andre velger å parkere bilen.
Jeg har kjørt fra Hamar og opp til hytta vi hadde i Engerdal i slikt vær med Mitsubishien før vi fikk Teslaen.
Da kom snøen så tett og så lenge at brøytebilene ikke rakk å ta det unna.
På turen måtte vi stoppe 4-5 ganger før å ta is av vindusviskerne som vi var helt avhengig av.
Vi passerte biler i 90-sonen som kjørte i 30 km/t før Trysil og etter Trysil så var sulten så dårlig at vi ikke så svingene før vi var inne i de.
Snøen kjente vi dunket oppunder gulvet mesteparten av turen og en tur som ordinært tar 2 timer tok denne gangen 4 timer.
Og vi kjørte langt fortere enn mange andre.
Den gangen var jeg kjempeglad for at jeg hadde akkurat den bilen. Og jeg har ikke hatt antydning til å stå fast en eneste gang ellers heller.
I dag er jeg mer usikker på hva jeg hadde brukt.
Firehjulsstrekken på Tesla er garantert mye bedre. Leser også at folk opplever at bilen bare "sluker" underlaget med slaps og snø og sitter som klistret.
Den har i tillegg varme i alle setene, oppvarmede vindusspylerdyser, varme i ratt og vindusviskere med avrimingsfunksjon.
Dette er utstyr som jeg nok fort blir glad i.
Muligheten for å forvarme bilen via appen er også gull verdt.
I så godt som alle tilfeller hadde jeg nok gått for Teslaen og gleder meg til å få testet den utover vinteren.
Eneste tilfellene jeg kanskje velger Mitsubishien istedenfor er hvis det kan være en reel sjanse for å kunne kjøre i stykker bilen på sånt føre. Da er det bedre med en eldre bil som det ikke er sååå farlig med om det skulle skje noe.
Frontleppa på Model S f.eks er lav så her kan det nok fort bli merker hvis den møter mye snø.
Mitsubishien føles litt mer "traktor" og den vil stort sett alltid føles som et sikkert kort på vinterføre. Den er høyere, tåler litt juling og skulle det skje noe så er det ikke sååå krise som jeg hadde følt at det hadde blitt med Teslaen.
Men sånn vær møter en jo ytterst sjelden.
I alle andre tilfeller blir det Teslaen, med et stort smil :-)
Kommentarer
Legg inn en kommentar