Lansering av Tesla Semi og Tesla Roadster
Jeg var ikke av dem som fulgte direktesendingen når Tesla Semi ble lansert.
Kun pga sendetiden, jeg er litt for glad i å sove til å stå opp grytidlig for å få med en sending.
De som gjorde det fikk nok derimot servert et forrykende show.
Lastebilen Semi er helt klart banebrytende og vil nok for mange være en god investering bedriftsmessig.
Men det kommer nok helt an på hvilken kjøring transportfirmaet har i utgangspunktet.
Sjåfører må jo som kjent ha kjøre og hviletid og hvis det klaffer så lading kan tas samtidig med hviletiden så "sløser" en jo ikke bort noe lønn imens lastebilen må lades heller.
Den største kaninen som ble trukket opp fra hatten var nok likevel Tesla Roadster.
Utseendet var greit nok men det mest imponerende var likevel prestasjonene.
Tall som slår det meste av superbiler.
Lang rekkevidde, rå akselerasjon og et vanvittig dreiemoment.
Det er ikke mange år siden Jeremy Clarkson i Top brukte uttrykket om en Mercedes: "Den har nok dreiemoment til å rive et hull i tiden"
Den Mercedesen hadde rundt 1000 Nm.
Her er det en god del mer.
Dette vil selvfølgelig være en Tesla som er forbeholdt de med god økonomi men slike tall må være urovekkende på et og annet bilkonsern ute i den store verden.
Og ser en i forhold til hva bilen klarer å levere av prestasjoner sammenlignet med andre biler som vil hevde seg i samme sjiktet så er jo prisen gunstig.
Mest interessant er det nok likevel å kunne spekulere i hva Tesla ditt neste trekk vil bli.
Jeg spår at de vil prøve å slå hardt igjennom på det elbilmarkedet som de har allerede i dag, men med en rekkevidde som fort kan dreie seg om det dobbelte av hva de leverer i dag.
De har ihvertfall vist at de får til lang rekkevidde selv med brutale prestasjoner med Tesla Roadster.
Kun pga sendetiden, jeg er litt for glad i å sove til å stå opp grytidlig for å få med en sending.
De som gjorde det fikk nok derimot servert et forrykende show.
Lastebilen Semi er helt klart banebrytende og vil nok for mange være en god investering bedriftsmessig.
Men det kommer nok helt an på hvilken kjøring transportfirmaet har i utgangspunktet.
Sjåfører må jo som kjent ha kjøre og hviletid og hvis det klaffer så lading kan tas samtidig med hviletiden så "sløser" en jo ikke bort noe lønn imens lastebilen må lades heller.
Den største kaninen som ble trukket opp fra hatten var nok likevel Tesla Roadster.
Utseendet var greit nok men det mest imponerende var likevel prestasjonene.
Tall som slår det meste av superbiler.
Lang rekkevidde, rå akselerasjon og et vanvittig dreiemoment.
Det er ikke mange år siden Jeremy Clarkson i Top brukte uttrykket om en Mercedes: "Den har nok dreiemoment til å rive et hull i tiden"
Den Mercedesen hadde rundt 1000 Nm.
Her er det en god del mer.
Dette vil selvfølgelig være en Tesla som er forbeholdt de med god økonomi men slike tall må være urovekkende på et og annet bilkonsern ute i den store verden.
Og ser en i forhold til hva bilen klarer å levere av prestasjoner sammenlignet med andre biler som vil hevde seg i samme sjiktet så er jo prisen gunstig.
Mest interessant er det nok likevel å kunne spekulere i hva Tesla ditt neste trekk vil bli.
Jeg spår at de vil prøve å slå hardt igjennom på det elbilmarkedet som de har allerede i dag, men med en rekkevidde som fort kan dreie seg om det dobbelte av hva de leverer i dag.
De har ihvertfall vist at de får til lang rekkevidde selv med brutale prestasjoner med Tesla Roadster.
Kommentarer
Legg inn en kommentar