Kjøp av Tesla Model S

Etter prøvekjøring av Tesla Model S100D så setter vi opp en bil på dataskjermen i utstillingslokalet.

Prismessig legger vi oss på minste batteripakke som nå er 75kWt. Den er oppgitt til en (NEDC) rekkevidde som de kaller det på 49 mil.

Realiteten for folk flest med høyst normal kjøring, gasspådrag, akselerasjon, blandet kjøring og forbikjøringer er 38 mil.

For vår del så holder det til pendling, bruk etter endt pendling samt til ferieturer og besøk av slekt i Trønderlag.

Tesla har egne Superchargere eller superladere som jeg kaller det som er raskeste måten å lade opp bilen på når en er på langtur.

Vi blir fortalt at hvis en skaffer seg en såkalt henvisningskode eller referrall kode så får en 8000 kroner i rabatt på bilen og går gratis lading på alle Tesla laderne så lenge en selv eier bilen.

Alle som kjøper ny Tesla får slike koder som de kan gi videre til andre.
Vi spurte derfor en som vi visste hadde Tesla.
Anbefaler andre å gjøre det samme.

Kjenner du ingen så benytt gjerne vår henvisningskode:
https://www.tesla.com/referral/helen8684

Bare trykk på linken eller oppgi helen8684 ved bestilling av ny Tesla Model S eller X

Kommer mer tilbake til dette i et senere innlegg. Bare ta kontakt hvis du lurer på noe :-)


Utstyrsmessig setter vi opp minste batteripakke med firehjulsstrekk. Nå er det kun 4x4 som finnes.
Jeg liker svarte biler og setter opp fargen Obsidian black metallic.
Interiøret velger vi sort stoffseter, mørkt asketre og svart innertak.

Tesla har helt glasstak og standardfelgene på 19 tommer.
Skinnseter og 21 tommere frister men det koster en god del ekstra.
Vi opplevde 21 tommerne på demobilen som litt harde mot asfalten og de går også litt utover rekkevidden.

Av utstyr ellers velger vi:

Premium oppgraderingspakke: Vi valgte denne hovedsakelig for å få bedre lys på bilen.
I ettertid har denne pakken blitt større og dyrere og noe har blitt standardutstyr.
Vinterpakka har blant annet blitt bakt inn her.

Vinterpakke: Varme i alle 5 setene, varme i ratt og vindusviskere med avtimingssfunksjon og oppvarmede vindusspylerdyser.

Oppgradert autopilot: Etter hva vi blir fortalt så vil det ikke engang være vanlig cruisekontroll hvis en ikke bestiller denne pakken.
At den har evnen til å feks kjøre på E6 og kjøre der "automatisk " er selvfølgelig kult men ikke noe vi la noe vekt på.
Adaptiv cruisekontroll er derimot behagelig på langtur.
Men sist men ikke minst tenker vi at det kan være lurt å ha dette med tanke på videresalg når den tiden kommer.

Selgeren forteller på Tesla at de har kampanjerente på 0,25% (nominell rente)

Vi setter opp et regnestykke der og finner ut at vi kan lånefinansiere hele bilen på 8 år og likevel betaler vi mindre enn vi betaler i måneden på Diesel og bomring på en 7 år gammel Mitsubishi.

Årsavgift og servicer er også mye billigere enn vi betaler på Mitsubishien.

Valget og fristelsen blir derfor for stor og vi ender opp med å bestille bil :-)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hvor mange hestekrefter har Tesla Model S75D?

Uoriginale felger

Prøvekjøring av Tesla Model X