Dette har i allefall jeg lurt på. Hvor mange hestekrefter har egentlig Tesla? Jeg har prøvd å sjekke litt rundt den jeg selv har en S 75D. I vognkortet står det 107 hk. Norsk elbilforening skrev i forbindelse med en test at den hadde 332 hestekrefter. Den gangen var akselerasjonen 0-100 på 5,4 sekunder. Ikke 4,4 sekunder som i dag. Om sistnevnte har noe å si vet jeg ikke men nevner det likevel. På forum og lignende skrives det ca.400-420 hk på batteriet, og 518 hk på motorene. Det spiller jo forsåvidt ingen rolle for det kjennes ut som det er mer enn nok selv på 75D som i dag er minste batteripakke. Men det hadde jo vært moro å visst.
Etter en drøy måned med ny bil så var tiden allerede inne for å skifte til vinterdekk. Vi hadde hørt at Tesla kunne være vanskelige å ha med å gjøre hvis en kjøpte uoriginale felger men vi valgte likevel å velge Dekklåven på Furnes. Vi hadde uansett tenkt til å holde oss innenfor originale spesifikasjoner og anså derfor dette som uproblematisk. Grunnen for valget var for oss enkelt: - De kunne tilby Nokian Hakkapellitta 9, Tesla selv hadde bare 7. - Felgene var langt stiligere å se på. - Prisen var en god slump billigere. Vi bestiller time og jobben var gjort på et blunk. De har svært trivelig betjening og kaffen sto klar på kanna imens vi ventet. Jeg drar etter skifte hjem, det er litt uvant å ha på piggdekk og det er ingen tvil om at det bråker litt mer. Vi er vant med piggdekk begge to og det var dette vi foretrakk da den både skal brukes på alskens føre i Hedmark og over fjellet på vei til Trønderlag. Samtidig så var det pigg som var anbefalt på så tung bil fra ...
I Juni skulle vi ha service på vår 2017 Tesla Model S75D. Siden september 2017 hadde vi kjørt 20000 kilometer med stor glede. Samtidig som vi har kost oss med vår bil så har vi tenkt mer og mer at også Model X er en fin bil som vi kunne tenkt oss å prøvd. Vi tar kontakt med Tesla Brumunddal og de lånte gjerne ut en Tesla Model X100D imens vi har vår på service. Det første jeg legger merke til når jeg setter meg inn i bilen er den store frontruten. Jeg får rett og slett litt bussfølelse av å se ut av den. Den føles derimot ikke like god å kjøre som S'en. Den oppleves tyngre og styringen og følelsen er mye mindre sporty enn Model S. Den er bare et halvt sekund saktere fra 0-100 enn vår 75 men den føles saktere og den innbyr ikke til å gi på litt slik vår gjør. En sitter derimot godt, har god plass og ikke minst bakseteplassen på andre sitterad er mye bedre i X'en. Den vi prøvekjørte var 6-seter. Tredje seterad imponerte derimot ikke like mye. For oss som har sm...
Kommentarer
Legg inn en kommentar