Erfaringer fra Superchargere.

Har hittil prøvd superladere 4 ganger.


Den ene gangen på Hokksund og de tre andre gangene på Nebbenes.

Hokksund er nok et veldig godt alternativ til Lier hvor det ofte er kø. Det tar litt ekstra tid om du ikke skal den veien men det tror jeg fort en tjener inn igjen på ladetiden.



Kom inn med drøye 7 mil igjen på batteriet og læringen fikk bra fart. Det sto bare fem andre der, jeg var sist inn og først ut. Rakk knapt en tur på do og rusle en rask tur på senteret uten å stille innom en eneste butikk.
Og selv da så hadde jeg ladet til 75% så det sitter nok en del folk og grur for å få fullt.








Nå var jo ikke det noe problem her med masse ledige båser men skjønner godt at det blir ladekø på Lier hvis mange gjør dette.



På Nebbenes er laderne plassert litt annerledes. Følg pilene og parker deretter. Ta en kikk på nummermerkingen på laderen så du ikke tar av et ladepar hvis det er mulig.
Er f.eks 7 A og 9B i bruk så ikke ta 7B og 9A.

Er det fullt så er det fullt, da tar du selvfølgelig det som er ledig men prøv å unngå det ellers.
Bli stående lenge å lade når det kunne vært unngått er bare irtiterende og får deg til å virke teit.



Jeg har aldri opplevd ladekø men det er likevel fort gjort å få treg lading om en ikke følger med.



Bruk hodet! Kom gjerne med lite igjen på batteriet, da går ladingen kjappere.

Prøvde sist å kjøre inn på Nebbenes på natta med ca.50% på batteriet. Jeg var den eneste som sto der og prøvde 2 ladestolper for testen sin del.
Oppnådde ikke mer enn halv hastighet så å komme inn med lite er helt klart å foretrekke.
For min del hadde det vært bedre å lade der på returen og det skulle holde akkurat.







Har en elbil så må en stille om huet littegrann men foreløpig er det bare gøy. Vi har små barn så vi er uansett nødt til å stoppe litt på tur. Å kunne lade gratis imens vi skifter bleie på vår 5 måneder gamle jente, tar en tur på do og tar en matbit føles veldig greit :-)

Jeg har foreløpig til gode å ha rekkeviddeangst, kom inn med 4 mil igjen på batteriet en gang tidligere men tok det helt med ro.


Se på andre muligheter for å stoppe eller avpasse farten så skulle jeg kommet meg greit hjem uansett.
Foreløpig har jeg ikke orket å dra med veggladeren hjemmefra en gang. Den ligger i garasjen i påvente av vegglader. Null stress å være på tur likevel.
Da var det også god fart på landingen. Rakk ikke mer enn å skifte på jentungen før vi hadde ladet 10 mil.



Da sto forøvrig Teslabjørn å ladet ved siden av Megatron. For anledningen var hans Optimus Prime byttet ut med en annen Model X så det ble ingen bruduljer imellom bilene der ;-)

Fint om du har kjørt litt fra før så batteriet er varmt. Det er ment som ladere for folk på tur så hvis alle bruker det som det så er jo ikke det noe problem.

Lad det du trenger, kikk ut igjennom vinduet hvis det begynner å komme en del biler og vurder å gi plassen til noen andre.


Jeg skjønner at det kan være fristende å lade mest mulig men neste gang kan det være deg selv som blir stående å vente.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hvor mange hestekrefter har Tesla Model S75D?

Tips ved kjøp av Tesla.

Hva er Tesla henvisningsprogram ?